 Filozófia
A görög
történelemnek azt a szakaszát
nevezzük hellenizmusnak, amely Nagy Sándor
hódításaitól (Kr.e.336-323)
a Római
birodalom kiépüléséig
(Kr.e.30) tart. A hellenisztikus filozófia
idõhatárai egy
kissé eltérnek ettõl:
Arisztotelés halálától
(Kr.e. 322) az újplatonizmus
kialakulásáig (Kr.u. 3.sz.) terjedõ
idõszakot foglalja magába. A korszakra
általánosságban az
jellemzõ, hogy a nagy birodalmak (Makedon bir., diadokhosz
államok) létrejöttével
megszüntek a poliszok , s ezáltal megbomlott az
egyén és
közösség
kölcsönös kapcsolata. Emiatt az
egyén nem érezhette már
magát a
közélet aktív
szereplõjének, sõt az a
benyomása támadt, hogy már csak
parányi
részecskéje lehet egy nagy, s tõle
majdhogynem függetlenül
mûködõ gépezetnek.
Ezek után joggal vetõdött fel az egyes
egyénekben az a kérdés, hogyan
viszonyuljanak a megváltozott
körülményekhez, s
egzisztenciális, lelki és
szellemi bizonytalanságukat mi módon
tudnák eloszlatni. A társadalom szûkebb
rétege, a tehetõsebbek
bölcselõket fogadtak fiaik mellé,
bízva abban, hogy az
általuk nyújtott
világmagyarázat eloszlatja a
kételyeiket, s neveltetésük
és
mûveltségük révén
megbecsült helyet vívnak ki a
társadalomban. (A kevésbé
tehetõsek és a vagyontalanok
számára a misztériumok, a keleti
kultuszok és
vallások szolgáltak egyfajta
magyarázatként, jelenlegi
kilátástalan helyzetükre
pedig megoldást ígértek.)
Új vonása e korszaknak még az is, hogy
a filozófia központja
immáron nem Athén, hanem a keleti
kultúrközpontok, s azok közül is
kiemelkedik
Alexandria. Eltüntek a nagyformátumú
filozófusok, s inkább az irányzatokra
figyeltek a bölcselet iránt
érdeklõdõk is.
A hellenizmus
korában a legelevenebben az etikai irányzatok
hatottak, s
ezáltal az ún. kisebb szókratikus
iskolák (megarai, cinikus, kürénei
iskola)
tanai széles körben terjedtek el, sõt
ezeket tovább is fejlesztették, s új
etikai irányzatok jöttek létre. Ezek
közül az alábbi három
vált meghatározóvá: az
epikureus, a sztoikus és a szkeptikus filozófia.
Mindhárom közös jellemzõi a
következõk: 1. A filozófiát
három résztudomány , a logika, a
fizika és az etika
foglalatának tekintik a hellenisztikus
bölcselõk. 2. Elméleti
szempontból az
igazság-kritérium
meghatározása a céljuk. 3. A
filozófia etikai hasznát abban
látják, hogy az egyes egyén
általa juthat vissza a
civilizációtól
megfertõzött
természetes állapotba.
A) Szkeptikus
irányzat:
A szkeptikus
irányzat a megarai iskolából
nõtt ki, s nevét a szkepteszthai
[g] = vizsgál, kutat kifejezésbõl
kapta. A szkeptikusok a másik két
irányzatot
dogmatikusnak tartja, mert két olyan tétele van
az epikureus és sztoikus
irányzatnak, amelyet a szkeptikusok
kétségbe vonnak: egyrészt a
külvilágról
megfelelõ módszerekkel igaz ismeretet
alkothatunk, másrészt az igazság
visszavezethetõ valamilyen objektív
kritériumra. Mivel a szkeptikusok ez
utóbbit is tagadják, ezáltal a
fizikát (mely a kozmoszt vizsgálja) sem
tartják
filozófiai diszciplinának.
Véleményük szerint nincsenek
objektív igazságok, és
ennek megfelelõen nem is alkothatunk ilyeneket.
Ún. troposzokkal ([g] = mód,
fordulat) cáfolják a külvilág
objektív megismerésének
lehetõségét. (Vagyis nem
alkothatunk abszolut érvényû
kijelentéseket.) A logika feladata az, hogy ezeket
az érveket kidolgozza.
Végkövetkeztetésként az
ítéletektõl való
tartózkodásra
ösztönöznek, azaz az epokhé-ra
(epokhé [g] = felfüggesztés), hiszen nem
bízhatunk sem az érzékeinkben sem a
gondolkodásban, mert csak pillanatnyi,
változó igazságokra
ébreszthetnek bennünket. Csak ilyen
módon õrizhetjük meg
lelki egyensúlyunkat, mert ellenkezõ esetben
felesleges konfliktusoknak teszi
ki magát az ember. A troposzok leginkább
Pürrhón (Kr.e. 360-270) nevéhez
kapcsolódnak, de jeles képviselõje
még az irányzatnak Sextus Empiricus is.
A szkepszis a
késõbbi korok
filozófusainál is a kutatás
kiindulópontjaként
szolgált, mint pl. Szent Ágoston, Descartes,
Berkeley, Hume, Kant esetében.
B)
Sztoicizmus:
Az irányzat az
athéni Sztoa Poikilérõl, a Tarka
Csarnokról, filozófiai
ténykedésük
helyszínérõl kapta a nevét,
s elsõ képviselõje s az iskola
alapítója kitioni Zénon volt. Tanaikat
illettõen a cinikus iskola követõinek
tekinthetõk a sztoikusok, s az iskola
történetileg három korszakra
tagolható:
1. korai korszak a Kr.e.IV-II.sz-ban,
képviselõje: Kitioni Zénon
és Kleanthész.
2. középsõ sztoa a Kr.e. II-I.sz-ban
már fõleg a Római birodalom
területén
hatott, képviselõje: Panaitiosz. 3.
Késõ sztoa a Kr.e.I-Kr.u. II.sz-ban, s
képviselõi: Seneca, Epiktétosz, Marcus
Aurelius.
A szoikusok a
filozófiát logikára,
fizikára, és etikára
osztották fel. A
világot panteista világszemlélet
keretén belül értelmezték,
azaz a logosz és a
phüzisz számukra gyakorlatilag egy és
ugyanaz. Arisztotelész nyomán két
alapvetõ principiumot tételeznek, a
passzív anyagot, és az aktív,
tevékeny
anyagot (logosz). A logosz a világértelem, mely
mint lélegzet bevonja a
tulajdonság nélküli anyagot, s
ezáltal ésszerúséget visz a
természetbe. A
világértelem a kozmoszban, az emberben
és a tárgyi világban
egyaránt tevékenyen
jelen van. A kozmikus szimpátia elve alapján
így minden létezõ egymással
összefüggésben állva egy
kölcsönösen összetartozó
egységet alkot. Midõn az
emberi értelem is a világértelem
része, ezért az ember feladata és
kötelessége
mindenekfelett az, hogy e világértelem
elvárásait figyelembe véve
élje az
életét.Tartózkodnia kell a
külvilág hatásaitól s a
vágyaktól, mert csak így tud
a természet kívánalmai szerint
élni. A szenvedélymentesség, apatheia
révén
érheti el a bölcs a lélek teljes
függetlenségét és
szabadságát, hiszen be kell
látnia, hogy csak azokat a dolgokat kell komolyan
számba vennie, melyek tõle
függnek, mert ezeket képes befolyásolni,
a rajta kivül álló
tényezõket pedig ki
kell iktatnia a
látókörébõl,
hiszen ezeket nem képes megváltoztatni. A
lélek
függetlensége érdekében
mindenre elszántak voltak ezek a
bölcselõk, számosan az
öngyilkosságtól sem riadtak vissza.
Logikájukban a
megismerés folyamatát a
következõ lépésekre
osztják fel: 1.
érzékelés, 2. az
érzetekrõl kialakult képzet
(phantaszia), 3. a lélek mérlegeli
a képzet igaz vagy hamis voltát. Ha igaznak
ítéli, akkor "asszenzióval
illeti" (lat. assensio = beleegyezés,
ráhangolódás), ha viszont
tévesnek
ítéli, akkor megvonja a
képzettõl az assensiot. 4. Az assensioval
illetett
képzet az értelembe, azaz
vezérlõ lélekrészbe
(hégemonikonba) kerül, és
részévé
válik a tudásnak.
C)
Epikureusok:
Az iskolát
alapító Epikurosz (Kr.e.341-270)
Számosz szigetén kezdett
tanulmányokat folytatni, majd Athénban
filozófiai iskolát alapított, amelyet
nemre, korra és rangra való tekintet
nélkül bárki látogathatott.
Az iskola
tagjait vitáik helyszínére utalva a
"Kert filozófusinak" is nevezik.
Epikurosz a démokritoszi
atomelméletbõl kiindulva alkotta meg etikai
nézeteit s
az un. hedonista életfelfogást. Ennek
értelmében elutasította a
haláltól való
félelelmet, s magát a halált is mint
az atomokra való széthullást, s nem
mint
végsõ pusztulást tanította.
Logikai tanításából csak az
igazság kritériumára
vonatkozó megállapítása
maradt ránk: az élõlények
alapvetõ és elsõdleges
érzésének a
gyönyörûséget és a
fájdalmat tekinti. Ennek megfelelõen a helyes
tett és az igaz ismeret
kísérõjének a
gyönyör érzését, a
helytelen tett és a
téves ismeret
kísérõjének a
fájdalom érzését tartja.
Etikai szempontból az élet
értelmét a lélek nyugodt,
indulatoktól mentes állapotában
jelöli meg. Ez az
ataraxia (zavaroktól való mentesség),
amely a mérsékelt, filozófiailag
elvárható
gyönyörûség
érzését ébreszti a
lélekben. Az ataraxia jegyében hírdeti
a közélettõl való
tartózkodás és a
társadalomból való
kivonulás eszméjét is. A
hedonéra ([g.] =
gyönyörûség)
épülõ filozófiai
rendszerét hedonizmusnak
nevezzük. De a hedonizmus két
rételembben is használatos: 1)
mértékletes
élet(mód), a fájdalom
elkerülése, 2) a
gyönyörök halmozása. Ez
utóbbi nem
vonatkoztatható az epikuroszi
tanításra.
|